Βουλή

3η Συνεδρίαση Εξεταστικής Επιτροπής για την Υγεία

Παρεμβάσεις Ν. Μηταράκη στη 3η συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση σκανδάλων στο χώρο της υγείας κατά τα έτη 1997-2014.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κατ' αρχήν, πρέπει να διευκρινίσουμε ένα θέμα για το οποίο κάποιοι ομιλητές ίσως είχαν διαφορετική άποψη. Το Ερρίκος Ντυνάν είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Δεν είναι δημόσιο, δεν ανήκε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και είναι νομικά ανεξάρτητο από τον Ελληνικό Ερυθρό Σταύρο. Αν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε αυτό, κύριε Πρόεδρε, πρότεινε να γίνει νομική πραγματογνωμοσύνη και να έρθει η έκθεση στην Επιτροπή ως προς τη νομική μορφή του Ερρίκος Ντυνάν. Επίσης, είπαν διάφορα μέλη της Επιτροπής ότι είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθεί ένας τέτοιος φορέας παροχής υγείας. Συμφωνώ και η λύση η οποία βρέθηκε το 2014 επέτρεψε σε αυτό το νοσοκομείο ακόμη και σήμερα να συνεχίσει να λειτουργεί, σε αντίθεση με άλλα ιδιωτικά νοσοκομεία και ιδιωτικές κλινικές που έχουν κλείσει τα τελευταία 2 χρόνια στην Αθήνα, αναμένοντας πληρωμές από τον ΕΟΠΥΥ.

Βέβαια, είναι πολύ σημαντικό να δούμε γιατί έφτασε το 2011 – και αναφέρω το 2011 γιατί υπάρχει η έκθεση της Grant Thornton που παρουσιάζει την αρνητική αξία του Ερρίκος Ντυνάν – σε αυτό το αδιέξοδο. Ο κύριος Μαρτίνης, ο οποίος θα κληθεί στην Επιτροπή, θα πρέπει να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις, διότι αυτός ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος του ιδρύματος Ερρίκος Ντυνάν, ο απόλυτος κυρίαρχος του ιδρύματος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, του οποίου έγινε και ισόβιος πρόεδρος λίγο πριν την προφυλάκισή του.

Τέθηκαν διάφορα ερωτήματα για το τίμημα και την αξία του και πιθανόν και εδώ, κύριε Πρόεδρε, να χρειαστεί να κάνουμε μια οικονομική πραγματογνωμοσύνη, να έρθουν οι ειδικοί για να δούμε αν το τίμημα των 115 εκατομμυρίων ευρώ είναι εύλογο και να δούμε τι άλλα στοιχεία έχουμε. Έχουμε την εναλλακτική του διαγωνισμού που έκανε ο ίδιος ο κύριος Μαρτίνης, όπου η καλύτερη προσφορά ήταν για 55 εκατ. σε 50 ετήσιες δόσεις και με διαγραφή χρεών. Μπορούμε να δούμε την αξία στο Χρηματιστήριο Αθηνών την ίδια ημερομηνία όλων των άλλων ιδιωτικών ιατρικών ομίλων οι οποίοι διαπραγματεύονται και η οποία ήταν υποπολλαπλάσια αυτής της τιμής. Μπορούμε να δούμε την έκθεση των ορκωτών λογιστών, που παρουσιάζουν τη θέση του Ερρίκος Ντυνάν.

Πρέπει, επίσης, να δούμε αν το Δημόσιο έχασε η κέρδισε από αυτήν τη διαδικασία. Αν έκλεινε το Ερρίκος Ντυνάν θα έχανε σχεδόν το 100% των απαιτήσεων του. Με αυτόν τον πλειστηριασμό έλαβε το 90%. Κακώς δεν έλαβε το 100% και συμφωνώ με τους προλαλήσαντες συναδέλφους ότι πρέπει να διερευνηθεί γιατί το Δημόσιο ανήγγειλε μόνο το 90% των απαιτήσεων του, το οποίο όμως να σημειώσουμε ότι εισέπραξε. Πρέπει να δούμε ποιες ήταν οι εναλλακτικές που υπήρχαν εκείνη τη στιγμή, γιατί συζητάτε για το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Τράπεζας Πειραιώς, του Ιδρύματος Ερρίκος Ντυνάν και του Υπουργείου Υγείας. Αναφέρθηκε από τον κύριο Κεφαλογιάννη αντίστοιχο μνημόνιο για την ενοποίηση Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλου που έγινε πρόσφατα με τις ευλογίες της Κυβέρνησης και φυσικά πρόσφατα έχουμε αντίστοιχες τροπολογίες από την Κυβέρνηση, για παράδειγμα, για τα ναυπηγεία, άρα πρέπει να δούμε το πλαίσιο κατά πόσο είναι σύννομο με το ελληνικό δίκαιο.

Εδώ όμως προκύπτει ότι υπήρχε μια ειδική προϋπόθεση στο Ερρίκος Ντυνάν, ότι δεν έπρεπε να κλείσει το νοσοκομείο. Το νοσοκομείο δεν είναι εργοστάσιο που μπορεί να κλείσει και μετά από 15 μέρες να ξανανοίξει. Αν είχε ακολουθηθεί η δικαστική διαδικασία, όπου γινόταν κατάσχεση του Ερρίκος Ντυνάν, προσφυγή του Ιδρύματος σε βάρος της Τράπεζας, τελικά στο ίδιο αποτέλεσμα θα οδηγούμασταν, απλώς θα έκλεινε το νοσοκομείο. Θα έπρεπε να μεταφερθούν οι ασθενείς, να απολυθούν οι εργαζόμενοι και θα βλέπαμε στο μέλλον αν αυτό μπορούσε να αναστραφεί. Η εκτίμηση των ειδικών ήταν ότι δεν θα μπορούσε να αναστραφεί.

Έγινε μεγάλη συζήτηση για την ΗΜΙΘΕΑ, μια θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς, βασικός ιδιοκτήτης της οποίας Τράπεζας Πειραιώς κατά 67% είναι το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτική Σταθερότητας, μέσω του υπερταμείου. Άρα μια κρατική τράπεζα εξαγόρασε ένα ιδιωτικό νοσοκομείο, διατήρησε 1.050 θέσεις εργασίας, αποπλήρωσε στο Ελληνικό Δημόσιο το 90% των απαιτήσεών του και αποπλήρωσε το 100% των απαιτήσεων των εργαζομένων. Έθεσε ο κύριος Γκιόλας ένα θέμα πολύ ενδιαφέρον, για το κατά πόσο ο δικαστικός επιμελητής εκτίμησε ορθά την αξία των της πλειστηριασθέντων.

Ένας προμηθευτής που έχασε τα λεφτά του, προσέφυγε εις βάρος του δικαστικού επιμελητή και έχασε. Τα δικαστήρια έκριναν- και δεν ξέρω αν μπορούμε εμείς να κρίνουμε επί των δικαστηρίων θα μας πείτε εσείς κύριε Πρόεδρε-ότι ορθώς έγινε η εκτίμηση από το δικαστικό επιμελητή. Άρα, θα μου πείτε ότι σήμερα το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το Ερρίκος Ντυνάν; Όχι, διότι με την ανακεφαλαιοποίηση του 2015, το ΤΧΣ έχασε το 42% των μετοχών του και από τα 67%, το ελληνικό δημόσιο ελέγχει σήμερα μόνο το 25% της Τράπεζας Πειραιώς.

Πότε ολοκληρώθηκε αυτή η διαδικασία της εξαγοράς από την «ΗΜΙΘΕΑ» και με ποιανού την υπογραφή; Του Υπουργού Υγείας το 2015, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Να μας πει η πλειοψηφία αν θέλει να κληθεί ο Υπουργός Υγείας της περιόδου 2015 ο οποίος υπέγραψε την τελική άδεια λειτουργίας του νοσοκομείου και τη μεταβίβαση. Όπως θα μας πείτε αν θέλετε να κληθεί και ο κύριος Βαρουφάκης να μας εξηγήσει γιατί το δημόσιο δεν ελέγχει την Τράπεζα Πειραιώς που είναι ο ιδιοκτήτης της «ΗΜΙΘΕΑΣ», που είναι ο αγοραστής του Ερρίκος Ντυνάν. Τα θέτω προς χρήση της πλειοψηφίας αν θέλει να τους καλέσει. Το ΤΧΣ μέχρι το 2015 πλέον, δεν είναι γιατί μετά την ανακεφαλαιοποίηση του 2015, ξένα κεφάλαια αγόρασαν την Τράπεζα Πειραιώς.

Ένα τελευταίο θέμα, αν θεωρεί σήμερα το Υπουργείο Υγείας ότι το Ερρίκος Ντυνάν θα ήταν καλύτερα να βρίσκεται στο ελληνικό δημόσιο, θεωρώ ότι η πράξη του 2014 είναι νομικά και οικονομικά αναστρέψιμη. Αν θα ήθελε το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε σήμερα να εξαγοράσει την «ΗΜΙΘΕΑ», φαντάζομαι για το ίδιο πόσο για τα 115.000.000 και να περάσει από κρατικό έλεγχο. Αν θεωρείτε ότι είναι υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και θεωρείτε ότι το τίμημα είναι πάρα πολύ χαμηλό στα 115.000.000, θα μπορούσε το Υπουργείο Υγείας να πλησιάσει την Τράπεζα Πειραιώς-ακούγεται ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει βάλει προς πώληση την «ΗΜΙΘΕΑ»-να προτείνει 115.000.000 τίμημα, και να περιέλθει ελεύθερων των άλλων βαρών στο ελληνικό δημόσιο το Ερρίκος Ντυνάν. Υπάρχει αυτή η εναλλακτική. Αν θεωρείτε ότι είναι υπέρ του συμφέροντος του ελληνικού δημοσίου.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΑΛΩΜΕΝΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Λάππα θα έρθετε στο Προεδρείο για λίγο.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Θα σας πω κύριε Λάππα ότι, όταν βγει σε διαγωνισμό από την Τράπεζα Πειραιώς αν έχω δίκιο η πώληση της «ΗΜΙΘΕΑΣ», να δεσμευτεί το Υπουργείο Υγείας και να δώσει 115.000.000.

2η παρέμβαση

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, έχουμε ζητήσει μέσω της Επιτροπής να έρθουν τα έγγραφα, τα οποία αποδεικνύουν αν δόθηκε κρατική χρηματοδότηση,  από το 2000 μέχρι σήμερα,  στο Ερρίκος Ντυνάν. Αυτά τα στοιχεία κ. Πρόεδρε - αντιλαμβάνομαι ότι το Ερρίκος Ντυνάν, όπως είπατε, αργεί να απαντήσει- να μην τα ζητήσουμε από το Ερρίκος Ντυνάν, να τα ζητήσετε από το Υπουργείο Υγείας και από το Υπουργείο Οικονομικών. Έλαβε κρατικά κονδύλια το Ερρίκος Ντυνάν ναι ή όχι. Θα βοηθήσει τη διερεύνηση της υπόθεσης.

Τα ασφαλιστικά ταμεία σίγουρα πλήρωναν νοσηλείες, όπως όλες οι ιδιωτικές κλινικές  δέχονταν ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ και πλήρωναν. Το ερώτημα είναι αν έλαβε κρατική χρηματοδότηση.

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΑΛΩΜΕΝΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Να το διευρύνουμε λίγο το θέμα που λέτε;

Νομίζω ότι έχετε δίκιο, δηλαδή, πρέπει να ερευνηθεί, τεκμηριωμένα να αποδείξουμε ο καθένας όπως μπορεί, εάν το Ντυνάν ανήκει ή όχι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Αυτό είναι το σημαντικό.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ: Είναι αυτονόητο αυτό τώρα, για όποιους μπορούν να διαβάσουν τη δικογραφία.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Το ελληνικό δημόσιο χρηματοδοτεί και ιδιωτικές δράσεις, χρηματοδοτεί ΜΚΟ. Οι ΜΚΟ δεν ανήκουν στο δημόσιο τομέα.

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΑΛΩΜΕΝΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Να μου επιτρέψετε να έχω μια επιφύλαξη προσωπική. Θα το δούμε αυτό.

Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών. Σε κάθε περίπτωση, στην αρχή μιας συνεδρίασης κάθε εβδομάδα εγγράφονται στην ημερήσια διάταξη της Βουλής και συζητούνται αναφορές και ερωτήσεις
Αναφορά
Καθένας ή πολλοί μαζί μπορούν να απευθύνουν εγγράφως και επωνύμως παράπονα ή αιτήματα στη Βουλή των Ελλήνων. Οι Βουλευτές μπορούν, εάν το επιθυμούν, να υιοθετήσουν τις αναφορές αυτές. Ο Υπουργός είναι υποχρεωμένος, εντός είκοσι πέντε ημερών, να απαντήσει στην αναφορά.
Επίκαιρη Ερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας, κάθε Βουλευτής έχει δικαίωμα να υποβάλλει επίκαιρη ερώτηση που απευθύνεται στον Πρωθυπουργό ή τους Υπουργούς, οι οποίοι απαντούν προφορικά. Μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, ο Πρωθυπουργός απαντά ο ίδιος σε δύο τουλάχιστον επίκαιρες ερωτήσεις που αυτός επιλέγει. Επίκαιρες ερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων σε τρεις συνεδριάσεις κάθε εβδομάδα, αλλά και στο Τμήμα διακοπής των εργασιών.
Επερώτηση
Οι επερωτήσεις αποσκοπούν στον έλεγχο της Κυβέρνησης για πράξεις ή παραλείψεις της. Οι Βουλευτές που έχουν καταθέσει ερωτήσεις ή αίτηση κατάθεσης εγγράφων μπορούν να τις μετατρέψουν σε επερωτήσεις εάν κρίνουν ότι η απάντηση του Υπουργού δεν είναι επαρκής. Οι επερωτήσεις συζητούνται στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων. Εάν υπάρχουν περισσότερες επερωτήσεις για το ίδιο θέμα, η Βουλή μπορεί να αποφασίσει την ταυτόχρονη συζήτησή τους, ή ακόμη και τη γενίκευση της συζήτησης.
Επίκαιρη Επερώτηση
Για θέματα της άμεσης επικαιρότητας οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν επίκαιρες επερωτήσεις. Οι επίκαιρες επερωτήσεις συζητούνται κάθε Δευτέρα στην Ολομέλεια αλλά και σε ορισμένες συνεδριάσεις του Τμήματος διακοπής των εργασιών. Κατά γενικό κανόνα, οι διαδικασίες που προβλέπει ο Κανονισμός για τις επερωτήσεις εφαρμόζονται και στις επίκαιρες επερωτήσεις.
Ερώτηση & ΑΚΕ
Οι Βουλευτές μπορούν να απευθύνουν εγγράφως στους Υπουργούς ερωτήσεις για οποιαδήποτε δημόσια υπόθεση, οι οποίες σκοπούν στην ενημέρωση της Βουλής σχετικά με την υπόθεση αυτή, ενώ παράλληλα δύνανται να ζητούν και την κατάθεση σχετικών εγγράφων. Οι Υπουργοί οφείλουν να απαντούν εγγράφως στους ερωτώντες Βουλευτές εντός είκοσι πέντε ημερών.
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Οι Βουλευτές έχουν το δικαίωμα να ζητούν εγγράφως από τους Υπουργούς την κατάθεση εγγράφων σχετικών με κάποια δημόσια υπόθεση. Ο Υπουργός οφείλει να καταθέσει εντός μηνός τα ζητούμενα έγγραφα. Πάντως δεν μπορούν να κατατεθούν έγγραφα που αφορούν διπλωματικό ή στρατιωτικό ή σχετικό με την ασφάλεια του Κράτους μυστικό.

Δημοφιλή Θέματα

Τελευταία Νέα

Αναζήτηση